Klantverhaal: hoe branding de motor werd van strategische transformatie
Voor Lifeworx kreeg ik de kans om bij te dragen aan de strategische transformatie van drie bedrijven die sinds kort onder één vlag varen. De uitdaging: een coherent visueel concept creëren dat de hele organisatie verbindt en waarin elke entiteit zijn unieke eigenheid bewaart. Een blik op het creatieve proces en de impact.
Bram Vergote is de CEO en oprichter van de groep Lifeworx. Wat hij in enkele jaren heeft gerealiseerd, doen weinig ondernemers hem na. Met Finsiders lanceerde hij in 2020 een financiële startup die snel in een een scale-up veranderde. Dat succes deed hij over met Human Minds, een hr-dienstverlener. Na de overname van iDeeds, een digitale dienstverlener, bracht hij de drie bedrijven samen in één groep.
Kortom, Bram is een man met een plan (dat goed lijkt te werken).
Hoe ons verhaal begon
Zo’n drie jaar geleden belde Bram me gestrest op.
Of ik kon helpen met de branding van een nieuwe speler in de wereld van financiële consultancy? En wel pronto, want ze kwamen er niet uit met hun branding agency. Een uitdaging die ik met plezier aannam. Akelig dicht bij de lanceringsdatum ging ik aan de slag met een logo, branding en webdesign.
Amper twee weken later konden ze uitpakken met een visuele identiteit waar ze trots op waren en een strakke website om van start te gaan.
In dit eerste jaar rolden we de huisstijl van Finsiders verder uit. Van website, whitepapers, events, campagnes tot geestige gadgets. Bram belde me bijna dagelijks met nieuwe ideeën, of om te sparren en zelf inspiratie op te doen.
Harmonieuze expansie
Het succes van Finsiders baande de weg voor een nieuw project in hr-consultancy. Ik bedacht de naam Human Minds en ontwierp logo en branding. Op dezelfde leest geschoeid, maar met een eigen stijl.
Intussen zat Bram ook nu weer niet stil. Om klanten nog beter te bedienen, wilde Bram hen nu ook digitale diensten aanbieden. Met de overname van Ideeds stoomt hij klanten nu ook op IT-vlak klaar voor de toekomst.
Finsiders’ stijl gebruikte ik als basis voor de nieuwe beeldmerken van Human Minds en Ideeds, met speciale aandacht voor uniform kleurgebruik en harmonieuze grafische elementen.
Met een nieuw opgefriste merkidentiteit, zette nu ook Ideeds trots zijn voet naast Finsiders en Human Minds. Toen kon ik nog niet vermoeden dat onze samenwerking daarna nóg harder zou gaan.
““Elk logo moest opgaan in het grotere geheel, maar ook de unieke waarden van elk merk benadrukken. Het resultaat is een sterk, samenhangend geheel, dat alleen tot stand is gekomen door de creatieve oplossingen van Tim.””
Lifeworx: naar een overkoepelend verhaal
De familie van werknemers werd steeds groter. De vier bedrijven inspireerden elkaar en zagen nieuwe opportuniteiten om elkaar te versterken.
Dit heeft geleid tot de oprichting van het overkoepelende Lifeworx, dat de drie ondernemingen samenbrengt en de mensen die er werken wil inspireren.
Nadat ik eerst de naam Lifeworx heb bedacht, kwam het volgende vraagstuk: hoe kunnen we de drie merken visueel doen versmelten, terwijl elke entiteit binnen de groep zijn eigen unieke identiteit blijft uitdragen?
Na een intensief creatief proces is het resultaat een herkenbare vingerafdruk voor elk merk, binnen een nieuw concept en een samenhangend designsysteem dat breed toepasbaar is op verschillende dragers.
““Tim gaf onmiddellijk aantrekkingskracht aan het nieuwe Lifeworx. Hij distilleerde onze kernwaarden in visuele elementen die elk van de merken vertegenwoordigt, maar ook de richting waarin onze organisatie groeit.””
Authentieke fotografie
Elk van de drie bedrijven binnen Liveworx is een echte people business. Weg dus met stockfoto’s of AI-beelden. Bewust kozen we voor pure en ongefilterde fotografie – met dank aan Ine Dehandschutter, die het merk meteen tastbaar en herkenbaar maakte. Door medewerkers en klanten in hun natuurlijke omgeving te fotograferen, creëerden we beelden die echte verhalen vertellen.
Onalledaagse website
Voor het ontwerp van de website van Lifeworx zochten we samen naar een systeem waarbij we de entiteiten konden integreren via één digitaal platform, zonder terug te vallen op een klassieke webdesignstructuur.
Het platform Lifeworx Connect verbindt mensen binnen de organisatie en is nu een plek geworden waar nieuws, ervaringen en inzichten worden gedeeld.
Partnership met impact
Al vanaf dag één heeft Bram maximaal ingezet op branding en design. Dat, in combinatie met een onstilbare ondernemingsdrang, heeft ook kloeke vruchten afgeworpen. Met een steeds groeiende organisatie, en intussen meer dan 100 werknemers, is hij nu al volop bezig om zijn volgende moves te plannen.
Ook voor mij was het een beleving om zo nauw betrokken te zijn bij deze strategische transformatie. Dit partnership heeft me niet alleen mijn creatieve grenzen doen verleggen. Het heeft me ook meer inzicht gegeven in hoe een sterke visuele identiteit kan bijdragen aan succes, inhoudelijke vernieuwing en voortdurende groei.
Met veel enthousiasme kijk ik uit naar het vervolg!
“Tim capteert ons verhaal perfect en vertaalt dit telkens in een design waar we trots op zijn. De samenwerking verloopt ontzettend vlot. Zijn proactieve aanpak zorgt ervoor dat we beiden onze grenzen steeds weer verleggen.”
Ook samen doelen bereiken?
Stuur me een bericht. En we bedenken een plan dat jouw ambities vertaalt naar een sterke en unieke visuele identiteit.