Logo design: Balans tussen eenvoud en diepgang. Simpel verwoord

Veel ontwerpers proberen te veel verhaal te verwerken in een logo-ontwerp. Anderen houden het liever eenvoudig, maar missen vaak diepgang.

Waar ligt nu de balans tussen eenvoud en diepgang?

Het is altijd een uitdaging om te zoeken naar wat een merk echt uniek maakt - die onderliggende laag. Wat motiveert hen, wat maakt hen onderscheidend, waarom doen ze wat ze doen?

Zodra je deze essentie hebt gevonden, moet je deze omzetten naar een uniek maar eenvoudig ontwerp.

Met genoeg ervaring ligt de waarheid vaak voor het rapen. Hoe meer ervaring je hebt hoe kleiner die zone van de waarheid wordt en als je daar rond die zone net buiten de lijntjes kleurt scoor je vaak helemaal raak.

 

Vijf tips hoe je een sterk logo maakt:

1) Ga op zoek naar wat een bedrijf echt uniek maakt.

Voor Nymus, een SaaS-platform voor facturatie, heb ik een logo gecreëerd waarbij het ontwerp maximaal is geënt op wat hen uniek maakt.

“Meer dan één vergadering had Tim niet nodig om perfect te begrijpen waar we voor staan, naar wat we op zoek waren, en hoe onze sector er ongeveer uitziet. Het allereerste ontwerp gaf ons al meteen het juiste gevoel.”
— Sven Dauwe - Zaakvoerder Nymus
 

2) Streef naar een ‘coup de foudre’. Een beeld dat de aandacht trekt, je instant triggert en een buikgevoel opwekt.

Voor Livingreen, een tuinarchitect en aannemer, draait alles om de interactie tussen huis en tuin. Hoe je tuin een onderdeel wordt van je woning en meegroeit met jou.

Zeer aangenaam verrast. We houden van Tim’s creatieve stijl en waarderen ook zijn echte professionalisme. Onze branding is dan ook een mooie weerspiegeling van wie we zijn. Vijf jaar later zijn we nog altijd grote fan!
— Timmy Congiu - Zaakvoerder Livingreen
 

3) Creëer een logo als onderdeel van een totaal merkverhaal

Probeer niet het hele verhaal erin te verwerken. Zie het logo eerder als een bevestiging van het visuele merkverhaal dat je wilt brengen.

Bij de Minard stellen de twee bogen de twee zalen van de schouwburg voor: oud en nieuw verbonden aan elkaar door één gemeenschappelijk podium. De spot verwijst naar de talrijke artiesten die ze in de spotlights zetten.

 
Het was een plezier om met Tim samen te werken voor de rebranding van de Minard. Hij vertaalde de missie en visie naar een nieuw en elegant logo elegant logo waar je het pluche van de zetels meteen bij ziet.
— Nathalie de Neve - directeur Minard
 

4) Streef naar eenvoud zonder diepgang te verliezen.

Soms ligt de waarheid voor het rapen. Een klant die gespecialiseerd is in platte daken in EPDM vraagt om een logo dat niets anders uitstraalt. De twee T’s symboliseren een plat dak en de flexibiliteit van het product.

 

5) Zorg dat jouw logo niet inwisselbaar is.

Hoe aantrekkelijk is het om een logo te shoppen in een beeldbank voor enkele euro’s. Wat eigen kleurtjes en voila... we zijn vertrokken. Tot je merkt dat een concurrent hetzelfde doet. Probeer iets te creëren dat niet te kopiëren valt, iets dat je maximaal kan toe-eigenen.

Voor Bambooze, een producent van bamboerietjes, speelden we met de twee b’s die de rietjes symboliseren en de interactie tussen twee personen die genieten van hun cocktail. De cirkelvormen refereren naar de ijsblokjes die (vaak te talrijk) in de cocktail zitten. Het concept zit zo verweven in de naam dat het niet te kopiëren valt.

 

Ontdek de volledige merkbeleving achter de logo’s

Previous
Previous

vijf gouden pijlers voor een langdurige partnership

Next
Next

Ga ik met een freelance designer of met een agency in zee?