Ga ik met een freelance designer of met een agency in zee?
Als ondernemer sta je voor een belangrijke keuze: ga je voor een freelance designer of kies je voor een agency? Deze beslissing kan het verschil maken tussen het succes en het falen van je projecten.
Deze keuze is een zeer persoonlijke en hangt grotendeels af van wat je wilt bereiken. Er zijn zowel voordelen aan het werken met een freelancer als met een agency. Echter, na 20 jaar ervaring, heb ik ontdekt dat er een aantal redenen zijn waarom het werken met een freelancer een plezier kan zijn voor jouw projecten.
Mijn vijf redenen waarom een nauwe samenwerking met een freelancer een droomhuwelijk kan zijn.
1) Met een freelancer weet je exact met wie je werkt.
Hoe vaak hoor ik wel niet dat een klant binnengehaald wordt met het design van een senior designer en het werk finaal uitgevoerd wordt door een junior of tja zelf een stagiair. Herkenbaar?
2) je kan je eigen team samen samenstellen
Als ondernemer heb je graag de touwtjes in handen. Stel je voor dat je een team hebt van senior profielen binnen branding, design & marketing die steeds al hun expertise bundelen om jouw verhaal waar te maken.
3) Consistente en langdurige samenwerking
Het klinkt misschien vreemd, maar met een freelancer heb je op de lange termijn meer zekerheid. Bij een agency is er intern verloop en komen en gaan mensen. Tja, je moet eigenlijk steeds opnieuw je verhaal vertellen en hen in dezelfde richting sturen.
4) Een freelancer moet zich bij elk project maximaal geven en bewijzen
Freelancers zijn bij elk project gedreven om zich volledig in te zetten en hun waarde te bewijzen. Hun reputatie en toekomstige werk hangen af van de kwaliteit van hun huidige projecten, wat hen motiveert om uitstekend werk af te leveren.
5) Met een freelancer kan je een nauwe relatie opbouwen
Hoe leuk is het om elke dag samen te werken met mensen waarmee je een klik hebt. Waarbij één woord vaak genoeg is om hen te sturen of te motiveren. Dit bespaart enorm veel tijd en energie.
“Tim kent ons bedrijfsverhaal als zijn broekzak. Hij is meegeëvolueerd met ons merk en heeft daaraan een waardevolle bijdrage geleverd. De samenwerking met hem verloopt uiterst naadloos en zijn proactieve houding stimuleert ons om voortdurend onszelf te verbeteren en onze grenzen te overstijgen.”