Waarom fotografie in branding zo belangrijk is.
Ken je deze vrolijke kerel? Hij lijkt wel bij de helft van de bedrijven te werken, van de grootste tot de kleinste. Je ziet hem op websites, advertenties, brochures, flyers, ... je noemt het maar
Hoe slaagt hij er toch in om altijd en overal te zijn met die brede (tandpasta) glimlach van hem. Best indrukwekkend, toch?
Natuurlijk, deze man komt uit een beeldbank en je kunt hem voor een paar euro toe-eigenen Handig, hé?
Maar ja, klanten beginnen ook door te krijgen dat dit beeld niet helemaal klopt. En als dit niet klopt, wat dan nog niet?
Het creëren van een eigen beeldtaal is een onderdeel van je merkverhaal. Je wilt een band opbouwen met je doelgroep, een gevoel creëren waarmee je droomklanten zich vertrouwd voelen.
Helaas is dit een thema dat veel bedrijven niet snel overwegen.
Ik hoor vaak dezelfde argumenten: Te duur, niet echt nodig, we doen dit later wel, we hebben hier geen mooie ruimte, … ik hoor ze elke dag. Maar deze argumenten houden niet echt steek.
Bekijk de vijf vooroordelen omtrent investeren in merk fotografie ontkracht
Te duur
Je hoeft niet te beginnen met tientallen foto's. Je kan je concentreren op een kleine selectie. Deze kunnen aangevuld worden met een reeks zorgvuldig geselecteerde stockfoto's die passen bij jullie beeldtaal.
Niet echt nodig
Jouw beeldtaal maakt je uniek. Je streeft naar een gevoel waarmee jouw droomklanten zich kunnen identificeren. En dat is niet met een foto die ze ook bij de concurrentie hebben gezien ;-)
Ik kan niet goed poseren
Dit is wat we heel vaak horen. Maar een top fotograaf onderscheidt zich met de gave om mensen op hun gemak te brengen en zo de beste versie van jezelf op foto te krijgen. En ja mensen zijn quasi altijd aangenaam verrast.
We doen dit later wel
Je kent het cliché wel: 'je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken'. Probeer dit in gedachten te houden. Clichés zijn clichés omdat ze gebaseerd zijn op waarheden. Mensen hebben snel een vooroordeel en het is moeilijk om dit te veranderen.
We hebben hier geen mooie locatie
Dit klopt vaak niet. Voor goede foto's ligt de focus op de mensen, de achtergrond is vaak ondergeschikt. Met wat planten kom je vaak al een heel eind.
Als dit niet lukt, kan een fotoshoot op locatie een goede piste zijn. bijvoorbeeld een stijlvolle co-working.
Een voorbeeld case waarbij de beeldtaal een onderdeel van de branding werd
We hebben een beeldtaal gecreëerd die Lifeworx in een recent branding project een tastbare identiteit geeft, met dank aan de vaardigheden van fotograaf Ine Dehandschutter.